سوءمصرف مواد جدیترین آسیب اجتماعی دانشآموزان
مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه سوءمصرف مواد مهمترین مشکل در بین دانشآموزان است، بر استقرار مددکاری اجتماعی در مدارس تاکید کرد.
به گزارش مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران؛ طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) باهمکاری ۹ دستگاه با محوریت آموزش و پرورش حدود دو سال است که کار خود را آغار کرده و در این طرح راه اندازی نظام مددکار اجتماعی در مدارس مدنظر است.
در همین رابطه نادر منصور کیایی با اشاره به اینکه هماکنون مشکل اصلی در بحث دانشآموزان سوء مصرف است یعنی معنای مصرف مواد به شکلی که در جامعه تصور میشود نیست و با صرفنظر از شکل سنتی مصرف مواد مخدر مانند تریاک که در بین دانشآموزان شایع نیست مشکل اصلی سوء مصرف مواد مانند ریتالین و ترامادول است.
وی افزود: باید به عوامل زمینهساز گرایش به مصرف مواد توجه کرد به عنوان مثال در عوامل روانی، اضطراب رتبه نخست را بین دانشآموزان دارد که بخشی از آن عوامل درون مدرسهای و بخشی از آن عوامل بیرون مدرسهای مانند کیفیت زندگی و وضعیت فرهنگی زندگی افراد است.
مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اورژانس اجتماعی دانشآموزان گفت: شیوه نامه جدید اورژانس اجتماعی بازنگری شده است و در آن تصمیمات تازهای براساس بازخوردهایی که دریافت کردیم، اتخاذ شده که این شیوه نامه با همراهی وزارت بهداشت، بهزیستی، قوه قضائیه و ستاد مبارزه با مواد مخدر تهیه شده است.
کیایی ادامه داد: در این طرح “مدیر مورد” فردی است که دانشآموزان در معرض آسیب را پس از معرفی تا زمینه دریافت خدمات، اطمینان از مراقبت و کسب نتیجه همراهی و پیگیری میکند همچنین در زمینه ادامه تحصیل فرد نیز مسئولیت دارد چراکه هیچ فردی نباید از گردونه تحصیل حذف شود و همزمان با درمان خدمات تحصیلی دریافت کند.
مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش عنوان کرد: در طرح اورژانس اجتماعی دنبال دو اتفاق هستیم، نخست مددکاری اجتماعی به شکل نظام یافته در مدارس کشور مستقر شود و دوم، نظام مدیریت مورد مستقر شود و باید اطمینان کنیم فرایند مدیریت مورد که شامل چندین خدمت در زمینه مددکاری اجتماعی، معاضدت درمانی و قضایی و ایجاد نظام یکپارچه در مدرسه است برای ارائه خدمات حمایتی به دانشآموزان در معرض خطر ایجاد شده است.
همچنین حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی از سال ۷۸ با هدف تقویت مداخلات اجتماعی و روانی قبل از مداخلات انتظامی و قضایی راه اندازی شد و ۹ گروه هدف از جمله کودکآزاری، اقدام به خودکشی و فرار را شامل میشود، گفت: آموزشوپرورش و مدارس بهترین مکان برای پیشگیری هستند و یکی از جاهایی که میتواند افراد مشمول اورژانس اجتماعی را شناسایی کند، آموزشوپرورش است و تحقق این هدف نیاز داردمددکاری اجتماعی را در مدارس توسعه دهیم.
وی افزود: اگر مددکاری اجتماعی در آموزش وپرورش مستقر باشد در صورت نیاز دانشآموزان در معرض آسیب را ارجاع میدهد اما مشکل این است که مددکاری اجتماعی نداریم در حالیکه آموزشوپرورش میتواند افرادی را داشته باشد که دانش آموزان را مشمول حمایت از اورژانس اجتماعی کند.
منبع: تسنیم